Møt Norman Bates. En kjernekar på 17 år med stor appell blant jevnaldrende jenter, og mor si. 

Utenfor Bates Motel - Universal Studio 2013. Foto: Sølve Friestad

Utenfor Bates Motel – Universal Studio 2013. Foto: Sølve Friestad

BATES MOTELsesong 1. Norma og Norman bor sjelden lenge på samme sted. Etter et lite mistenkelig dødsfall (Normans pappa), flytter de til en liten møkkaby for å kjøpe småslitt motel.

Her blir det nok koselig, tenker de.

Mor og sønn er bestevenner, men egentlig skurrer det litt. Er deres forhold någet usunt? Norma har stålkontroll på Norman, og er over gjennomsnittet beskyttende for en 17-årig gutt.  – Hvorfor må han få seg venner og være sosial med fremmede mennesker, undrer mor?

Norman blir kjent med kjekke jenter, men Norma har ikke sansen for dette og har ingen problem med å gi sønnen dårlig samvittighet om han bruker sine sosiale antenner.

Hvorfor er moren så overbeskyttende?

Bates Motel fokuserer på mangt, og mye mer enn mor og sønn. Byen skjuler et hireaki med maktpossisjoner og en forkjærlighet til anarkistiske handlinger.  Samtidig avsløres også mange elementer i Norma og Normans liv, som gir et enda mer reflektert bilde av de to.

I velskreven dialog og manus, grove drap og avsløringer til rørende og følelsesladede øyeblikk, er Bates Motel et usterilt mangfold. Samtidig er det fint å se at Norman får seg venner og lærer seg utstopping av dyr. En vet aldri når en kan få brukt for dette håndtverket.

 

Yes, mother.

Yes, mother.

Historien er lagt til nåtid, men det er bare biler og mobiltelefon som gjør at en tenker nåtid. Serieskaperne har kledd skuespillerne i tidløse klær som gir flest følelser til USA på 50-tallet. En blir også sjarmert av de bittelitt foringede effektene når folk kjører og prater i bil. Sjelden har det vært så tydelig at landskapet rundt er film og at ingen kjører bil, egentlig. Kanskje denne effekten aller mest er en hyllest til Hitchcock?

Scoopet er rimelig imponert over evnen til å skape en forhistorie til selveste Norman Bates og hans mor. Alt koker jo ned til en prequel til Alfred Hitchcocks Psycho fra 1960. Vi er ikke i nærheten av hverken utstoppede mødre eller heftig dusjscene, og det blir minst 3 sesonger med Bates Motel.

Bates Motel kan også skilte med to av årets beste skuespillerprestasjoner. Norma (Vera Farmiga) og Norman (Freddie Highmore) gir meg lyst til å bruke dårlige ord som fantastisk, for det er akkurat det de to er. Det er sjelden jeg har observert to skuespillere for å se om de faktisk er så gode som de er.

Sølve Friestad – scoop@scoopmanagement.no

karakter5