Produktive Naithzirk fra Stavanger har du kanskje lest om tidligere på Scoopet. I april 2015 ga han ut fullengderen Submit your soul, og nylig slapp artisten enda et nytt album. Produktiv fyr, med andre ord. 

Naithzirk – Thralled. Scoopet tok en prat med Kristian Risheim Kristiansen (Naithzirk) som i et intervju i 2013 kunne fortelle Scoopet at Naithzirk er mer lidenskap enn hobby. I tillegg er Kristian et kjent navn i metalmiljøet, hvor han også har startet opp det mer hardtslående Raising Insanity som nylig slapp sin første låt. Du er herved anbefalt.

 

I den grad Scoopet har peiling på elektronika, vil jeg påstå at Naithzirk har forandret seg fra albumet Unrecognizable Creatures (2014) til årets utgivelser.

 

Hvordan vil du beskrive din musikalske utvikling?Kristian-naithzirk

– Fra albumet «Unrecognizable Creatures » til singelen «This Day» (som er min aller nyeste) vil jeg si at jeg har gjort en framgang, blant annet i selve produksjonen, måten jeg produserer låtene og hvordan jeg mikser og mastrer. Jeg lærer stadig nye triks som hjelpe med å få akkurat det eksakte lydbilde jeg ønsker. Og ikke mist utvikling av lydeffekter og sound.

 

Hvordan kom du opp med navnet NaithZirk?

– Veldig tacky… men rett å slett navnet mitt baklengs, med litt andre bokstaver.

 

I fjor ga du ut den kanskje mest kommersielle og tilgjengelige låten med AwsmNess, mens Naithzirk i 2015 er mer komplisert med høyere Dubstep-faktor?

– NaithZirk kommer alltid til å være et prosjekt i bevegelse når det gjelder sjanger, men jeg har brukt mye tid på Dubstep-sjangeren ,uten tvil. Sanger som går litt bort i fra dubstep sjangeren , men som kanskje er mer kommers er : Awsmness (single) • Time ( Thralled album) • Only One ( Thralled album) • This day (single). Per dags dato så kommer jeg rett og slett til å lage musikk som for meg høres bra ut uavhengig sjangeren.

 

 

Hør: NaithZirk på Spotify

 

 

I 2013 fortalte du Scoopet at sjangeren du produserte var Dubstep/Chillstep/Metalstep/Electron. Har du tilføyd flere sjangre og skjønner du at folk kan bli forvirret (meg inkludert) over alle stilartene som også finnes innen elektronisk musikk?

– En felles nevner er jo «EDM» (elektronisk dansemusikk). Elektronisk dansemusikk bruker hovedsakelig elektroniske instrumenter som synth, trommemaskiner, sequencere og samplere. Felles i all elektronisk dansemusikk er et stødig og relativt kjapt tempo (Normalt en fart på mellom 120-150 BMP, men enkelte sjangre kan nå 180 BMP. Det er litt som metal som også har mange undersjangre av stilarten. Derfor vil jeg egentlig fjerne sjangere jeg har påstått tidligere og heller kalle det for EDM, da jeg rett å slett kommer til å lage musikk som jeg syns høres bra ut uavhengig sjangeren. Samtidig kommer vil jeg fortsette med en kombinasjon av elektroniske instrumenter og «ekte».

 

Hør også Kristian Risheim Kristiansens nyeste prosjekt – OM Shanti OM

 

 

Hvor tidkrevende er det å produsere en elektronisk låt…hvordan arbeider du?

Naithzirk singel - This Day

Naithzirk singel – This Day

– For eventuelt uerfarne musikere er det ikke alltid en dans på roser når en skal produsere musikk. Du legge noe av deg selv igjen i sangen, og det er tidkrevende arbeid. Inkluder mange tanker, mye jobb, valg av instrument, design av lyd og så videre, så nærmer vi oss. Som regel starter jeg med å jamme for å finne en fin begynnelse, etterfølgt med trommer og mer detaljer, som bygges opp til ett Drop og så videre.

– Når jeg er ferdig med selve sangen, begynner miksing, hvor magien kommer. En bra sang kan bli ødelagt om den ikke blir mikset riktig. Deretter er det tid for mastring. Det er nesten som et maleri. Først skisser man (selve sangen) så maler man bilde med valg av farger. Deretter velger en den beste rammen som fremhever bildet (Miks) Så belysning (master). Er det noen som fortsatt henger med?

 

Hvordan er markedet for elektronika i Rogaland, og er det mulig å opptre live noe sted?

– Markedet for elektronisk musikk i rogaland er så som så, Martyn Reed gjorde en veldig god jobb for elektronisk musikk ved å arrangere Numusic, men Numusic tok av seg kappen i 2014 (om jeg ikke tar feil). Vi har utvilsomt en del gode scener i Stavanger.

 

Du med elektronika og et band i cirka metalsjangere…

Hvilket band i Rogaland (og internasjonalt) kunne du tenkt å stått på scenen med?

– I Rogaland: alle som vil dele scene med meg.

– Internasjonalt : Skrillex, Savant, Datsik, Zomboy, Pegboard og Nerds.

 

Kristian forteller også om et litt mer kommersielt houseprosjekt han arbeider med. Prosjektet kalles Zirk og er kanskjehakket mer radiovennlig?

En ganske så fengende låt fra Zirk hører du her.

 

 

Skrillex er vel fortsatt en av de største artistene innen sjangren DubStep, og han hadde et svært vellykket samarbeid med metalbandet Korn på The Path of Totality fra 2013 (Og ikke minst liveplaten med samme navn).

De to kler jo hverandre ganske bra, eller?awsmnaith

– Jepp, Skrillex er en artist jeg alltid kommer til å ha ett godt forhold til, jeg er uten tvil fan.

 

 

Hva er den beste responsen du har fått på dine låter og utgivelser?

– Det må være «The Journey» , Jeg tror mange kjenner seg litt igjen når di hører denne, det er en sang som får i hvert fall meg til å tenke over at vi må sette pris på alle gode øyeblikk vi har i sammen og di små tingene vi gjør for hverandre.

 

Du var tidligere i metalbandet Saints in Sin før det ble oppløst, og nå er det Raising Insanity som er metal.

Hva er historien der?

– Jeg er gitarist i Raising Insanity, som ble dannet av meg, Arild Nådland, og Marius Steffensen i februar 2014 da vi ønsket å utforske en mer melodisk tilnærming til metal. Også tidligere Stormtrooper-vokalist Vidar Henriksen ble med på bass kort tid etter.

Scoopet så E-type live en gang på 90-tallet. Foto: Sølve Friestad

Scoopet så E-type live en gang på 90-tallet. Legg merke til pene knebeskyttere. Foto: Sølve Friestad

 

Hør: Raising Insanity

 

Raising Insanity ble etterlatt uten vokalist, men i februar 2015 ble Kenny Lee (tidligere MANFY/IUMENTA) med. Marius forlot bandet og pensjonerte våren 2015 for å fokusere mer på utdanning og familie. For å fylle hans sko, kom unge Alexander Lancaster fra bandet From Prison to President. I sommeren 2015, besluttet bandet seg til å eksperimentere med en annen vokalist som ble anbefalt av Alexander. JC Roalkvam som har spilt sammen med Alexander i From Prison to President ble med i bandet, og gjorde Raising Insanity til et 6-manns band. Vi startet innspillingen av sitt første album i desember 2014, men ble da bare ferdig med det instrumentale (da bandet var uten vokalist). Bandet gikk tilbake i studio sommeren 2015 for å fortsette innspillingen med vokal på låtene. Nå er albumet ferdig innspilt og vi har albumslipp 31.okt – på Halloween.

 

Spesielt 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet fostret mange artister med element av elektronika som E-Type, 2 Unlimited, Dina, Boomfunk MC´s, Eiffel 65, Scooter og Voodobeats som vel bare kom med tre singler.

Hvilket forhold har du til disse artistene i dag – bare skit, alltid vært skit, eller?

– Rått! Jeg husker jeg skulle på E-Type-konsert i kongeparken, men di avlyste. (jeg var fan av E-Type og spesielt Boomfunk Mc`s. Magisk og nostalgisk.

 

Du må jo nesten få nevne noen favorittartister før vi slutter av…?

– Det er så mangt, men Iron Maiden og Skrillex untill i die!

 

Sølve Friestad – scoopet.net

 

 

Wikipedia om elektronika

  • Elektronisk dansemusikk (også kjent som EDM eller klubbmusikk ) er betegnelsen på et sett med perkussive sjangre i elektronisk musikk, hvor musikken primært er produsert til bruk av DJ-er på nattklubber for å bli danset til. De mange sjangrene i elektronisk dansemusikk kan deles inn i to hovedkategorier, basert på hvilket grunnleggende trommemønster som ligger i bunn: Four-to-the-floor og Breakbeats.
  • Four-to-the-floor refererer til trommemønstre hvor basstrommen konstant slår fire fjerdedelslag hver takt. Begrepet stammer fra disco (og før det; rock) og viser til trommeslageren som trår fotpedalen på basstromma fire ganger hver takt for å spille et fjerdedelsmønster.  I elektronisk dansemusikk er trommesettet og trommeslageren byttet ut med en trommemaskin. De primere grenene i four-to-the-floor er Techno, House og Trance.
  • Breakbeats refererer til trommemønsteret i såkalte breaks, det vil si partier med kun perkusjon som er samplet fra gamle funk- eller discoplater. Begrepet stammer fra funk, og viser til når resten av bandet tar seg en pause, en break, og lar trommeslageren fremføre en trommesolo. Breakbeats skiller seg fra four-to-the-floor på flere måter. Breakbeats er vanligvis et helt trommesettmønster og ikke bare en basstromme som går i 4/4-takt. Breakbeats er opptak av ekte trommeslag og inneholder derfor tidsvariasjoner som ikke finnes i programmerte trommemaskinsrytmer. I sjangre som jungle og drum & Bass økes tempoet i breakbeaten kraftig, mens i sjangre som big beat, breakbeat og hip hop økes tempoet i mindre grad.
  • Elektronisk dansemusikk oppstod ellers mot slutten av 70-tallet, som et resultat av fremveksten av disco og nattklubber i tillegg til moderne DJ-ing, samt fallende priser på effektive elektriniske musikkinstrument som synth, sequencere og trommemaskiner. Donna Summers banebrytende låt I Feel Love fra 1977 regnes som et av de første eksemplene på elektronisk dansemusikk. Kraftwerks Autobahn fra 1975 og Trans Europe Express fra 1977 er andre eksempel. De to sistnevnte ble store undergrunnshiter på diskotek verden over, og spesielt i svarte klubbmiljø i New York, Detroit og Miami.
  • I løpet av 80-tallet ble andre sjangre født, som for eksempel House i Chicago, Garage i New York og Techno i Detroit.
  • Dubstep er også en musikksjanger innenfor elektronisk musikk som har sitt ophav fra Londons UK-garagestil på slutten av 90-tallet. Denne sjangeren hentet mye inspirasjon fra DUB REggae og UK Two Step/Garage. Musikken skiller seg ut ved å ha en klar to-stegsrytme der skarptrommens slag alltid høres ut som den kommer på tredje slaget, mens basstrommen kan være meget varierende. Sjangeren betegnes som noe mørkere enn vanlig elektronisk musikk, og selv om tempoet er høyt, gir den særegne oppbygning av rytme følelsen av saktegående tempo. Noen av de tidligste og mest anerkjente produsentene innen Dubstep er Benga, Skream, Rusko, Coki, Mala og Skrillex.