Huff da. Den tredje filmen er intet mindre enn en katastrofe, hvor et skokk med unger og malplasert Max gjør vondt å se på. 

MAD MAX – AFTER THUNDROME 1985. Det tredje kapittelet om Mad Max var den første filmen som fikk amerikansk kronasje i bunn. Dessuten er dette også den dyreste produksjonen blant de tre første filmene. Med en budsjettøkningen på $12 millioner var det allikevel mange problem før innspillingen begynte.  Regissør George Miller hadde samarbeidet med produsent Byron Kennedy på de to forrige filmene, og skulle også være med i denne. Uheldigvis døde Kennedy i en helikopterulykke under research, og ballongen sprakk for George Miller som endte opp med å bare regissere actionsekvensene.

 

Les også: Tilbakeblikk Mad Max

 

Katastrofe

– Nei, nei. Kjærlighet har ingen ting med dette å gjøre, og vi behøver ingen helt.

– Nei, nei. Kjærlighet har ingen ting med dette å gjøre, og vi behøver ingen helt.

Den opprinnelige ideen med Beyond Thunderdome var å forflytte Max fra ødemarken til et Sydney i ruiner, men så skjedde ikke. Etter hvert dukket det opp et manus om en gruppe barn som levde i villmarken, som ble tilpasset Max sitt univers. Resultatet ble en mindre voldelig film med en malplassert og delvis handlingslammet Mel Gibson blant villmarksunger og en middelalderby kalt for Bartertown full av griselort og freaks. Der må han kjempe for livet før han blir sendt ut for å dø i regi av Aunt Entity (Tina Turner), som bestemmer seg for at hun ikke behøver noen helt, allikevel.  Etter mange usannsynlige hendelser havner Max hos et barnlig samfunn som minner mest om William Golding – Lord of the Flies.

Det tredje kapittelet er aller mest et hån mot kule Mad Max. Han har nå blitt en malplassert karakter som ender opp i et scenario hvor han ikke hører hjemme, og filmen ble en litt for voldsom barnefilm for voksne. Til tross for flere kule og råe karakterer, får en ikke utnyttet et voldsomt potensiale som er i disse grafiske fremtoningene. Råere vold og den etterlengtede uhyggelige stemningen uteblir til fordel for barnligere toner.

Det var allikevel ikke bare selve filmen som ble en katastrofe, og det skulle egentlig vært en egen Tv-serie i 1995 i tillegg til flere filmer. Så skjedde ikke, før 2015, når Mad Max – Fury Road er klar for kino.

Allerede i 1995 annonserte brajsnebladet Variety at Warner Bros hadde planer om å gi karakteren en egen TV-serie. I 1999 bekreftet George Miller at han skrev et manus til ny film. Mel Gibson hadde hintet om at han var klar.

I 2001 var mannskapet og det logistiske klart for innspilling i Namibia, men tre måneder før innspilling, kom terrorangrepet 11. september. Dollaren kollapset og 30% av budsjettet forsvant.

En ny innspilling ble skrinlagt i 2003 grunnet Ireak-krigen, ny dollarkollaps og sikkerhetshensyn som gjorde det umulig å flytte containere med spesialbygde kjøretøy.

 

Les også: Tilbakeblikk Mad Max 2

 

I 2010 ble det grønt lys for Tom Hardy som ny Max. Fury og Furiosa skulle produseres i Australia. Kraftig regn i Australia gjør det apokalyptiske landskapet grønt og fruktbart, og innspillingen utsettes og flyttes til Namibia i 2012. Ytterlige scener spilles inn i 2013. Mad Max – Fury Road ryktes å ha et totalbudsjett på $200 millioner. La oss håpe ventetiden er verdt det.

Sølve Friestad – scoop@scoopmanagement.no

Karakter2